ћожливост≥ г≥потетичного майбутнього, - стверджуЇ один з пров≥дних соц≥олог≥в
≤.”олерстайн, - багатоман≥тн≥, оск≥льки р≥зн≥ сили впливають на траЇктор≥ю
процес≥в, що мають м≥сце в сучасност≥.
јле анал≥з тенденц≥й розвитку св≥ту дозвол¤Ї окреслити чотири основн≥
сценар≥њ майбутнього:
ѕерший сценар≥й визначаЇтьс¤ всемогутн≥стю —Ўј. "ўе на одне покол≥нн¤
американська в≥йськова м≥ць, Їдн≥сть нац≥њ, њњ розм≥ри та показники забезпечать
пол≥тичне л≥дерство у св≥т≥, - приходить до висновку ’.ћак рей. - ∆оден
з двох ≥нших розвинених рег≥он≥в - ™вропа чи —х≥дна јз≥¤ - не маЇ такоњ
комб≥нац≥њ елемент≥в могутност≥."
ƒругий сценар≥й передбачаЇ по¤ву у —Ўј конкурента в особ≥ чи Ќ–, чи –ос≥њ,
що перетворить однопол¤рний св≥т у б≥пол¤рний.
¬ ¤кост≥ третього сценар≥ю виступаЇ схема багатополюсного св≥ту, в ¤кому
своњми власними зонами впливу будуть оточен≥ так≥ крањни, ¤к Ќ–, –ос≥¤,
‘–Ќ, ≤нд≥¤. „етвертий сценар≥й пропонуЇ паралельне ≥снуванн¤ шести чи
семи цив≥л≥зац≥й, ¤к≥ би стверджували себе в ¤кост≥ самост≥йних центр≥в
св≥тового розвитку.
Ќапр¤мок внутр≥шньо - та зовн≥шньопол≥тичноњ д≥¤льност≥ кожноњ держави
пов'¤заний з об'Їктивно ≥снуючими ≥нтересами крањни, загрозами цих ≥нтерес≥в
та необх≥дн≥стю протид≥њ цим загрозам. ¬заЇмозв'¤зок та взаЇмна обумовлен≥сть
ц≥Їњ тр≥ади(≥нтереси, загрози, протид≥¤)э фундаментом нац≥ональноњ безпеки,
стану захищеност≥ нац≥ональних ≥нтерес≥в держави в умовах реальних та
потенц≥йних загроз.
“ерм≥н "стратег≥¤" у —Ўј визначаЇтьс¤ ¤к "плануванн¤, координац≥¤
та використанн¤ р≥зноман≥тних засоб≥в, на¤вних в держави, групи впливу
чи л≥дера, з метою дос¤гненн¤ переваги над суперником. "“аким чином,
в≥йськова стратег≥¤ - це, перш за все, сфера плануванн¤ буд≥вництва, розгортанн¤
та використанн¤ збройних сил ≥ воЇнний та мирний час. ¬она розробл¤Їтьс¤
та реал≥зуЇтьс¤ в рамках —тратег≥њ нац≥ональноњ безпеки. “ому заслуговуЇ
на увагу новий п≥дх≥д до викладенн¤ принцип≥в, на ¤ких базуЇтьс¤ в≥йськова
стратег≥¤ —Ўј.
ќсновн≥ з них:
- стримуванн¤ шл¤хом зал¤куванн¤ - залишаЇтьс¤ найб≥льш важливим, оск≥льки
на¤вн≥сть ¤дерних арсенал≥в, а також ≥нтенсивний розвиток збройних сил
пров≥дних крањн "третього св≥ту" не дають можливост≥ дл¤ в≥дмови
в≥д ц≥Їњ концепц≥њ;
- реагуванн¤ на кризи - вимагаЇ готовност≥ збройних сил —Ўј до ефективного
веденн¤ бойових д≥й в рег≥ональних конфл≥ктах самост≥йно чи у взаЇмод≥њ
з союзниками. ѕередбачаЇтьс¤ використанн¤ могутн≥х збройних сил. «датних
швидко реагувати на зм≥ну умов та використовуватис¤ у широкому д≥апазон≥(в≥д
поодиноких удар≥в до широкомасштабних операц≥й). ћасштаби реагуванн¤
обмежуютьс¤ вимогою щодо здатност≥ д≥¤ти в одн≥й "суттЇв≥й криз≥"
та можливост≥ одночасного забезпеченн¤ американських ≥нтерес≥в в ≥нших
рег≥онах;
- присутн≥сть на передових позиц≥¤х - демонстрац≥¤ нам≥р≥в забезпечити
своњ ≥нтереси в≥йськовими методами. ÷е дос¤гаЇтьс¤ шл¤хом розм≥щенн¤
на пост≥йн≥й чи ротац≥йн≥й основ≥ збройних сил, забезпечених в≥дпов≥дним
базуванн¤м; укладенн¤м договор≥в ≥з союзниками та дружн≥ми крањнами
щодо доступу до воЇнних баз; сум≥сним плануванн¤м та проведенн¤м навчальних
операц≥й та ≥н.;
- в≥дновленн¤ в≥йськового потенц≥алу.
“ри стратег≥чн≥ задач≥ —Ўј (безпека, процв≥танн¤ та демократ≥¤) практично
сп≥впадають з трьома категор≥¤ми ≥нтерес≥в (життЇв≥, важлив≥, гуман≥тарн≥).хоча
класиф≥кац≥¤ нац≥ональних ≥нтерес≥в —Ўј на цьому не обмежуЇтьс¤. ” в≥дпов≥дност≥
з планом —тратег≥њ нац≥ональноњ безпеки (A National Strategy For a New
Century) нац≥ональн≥ ≥нтереси —Ўј складаютьс¤ з семи пункт≥в, а стратег≥чн≥
ц≥л≥ у м≥жнародних справах - з 14. Ќаприклад, захистити життЇв≥ ≥нтереси,
забезпечити мир, в≥двести агрес≥ю, л≥кв≥дувати кризи, стримати розповсюдженн¤
зброњ масового знищенн¤, дос¤гти усп≥х≥в у справах контролю за озброЇнн¤м
та роззброЇнн¤м, вести боротьбу з м≥жнародним тероризмом. –еал≥зац≥¤ цих
≥нтерес≥в повинна зумовити "створенн¤ б≥льш безпечного, процв≥таючого
та демократичного св≥ту на користь американського народу".
р≥м того, що јмерику ц≥кавить майбутнЇ јфган≥стану, вона,безумовно,
прагне поширити св≥й вплив ¤к на цю найб≥дн≥шу на ™враз≥йському континент≥
крањну, так ≥ на сус≥дн≥ з јфганом держави - ≤ран, ≤нд≥ю, Ќ–,ѕакистан
та крањни ÷ј–. ‘актично, —получен≥ Ўтати почнуть диктувати свою пол≥тику
у всьому рег≥он≥. ÷ьому буде спри¤ти також ≥ за¤ва Ѕ≥лого дому: "хто
не з нами, той з террористами". ÷е ставить держави —ходу в безвих≥дне
становище, коли п≥дтримка д≥й јмерики Ї гарантом власноњ безпеки.
ƒиктат ¬ашингтону в "центр≥ ™враз≥њ" призведе до з≥ткненн¤ ≥нтерес≥в
—Ўј та крањн-участниць Ўанхайскоњ организац≥њ сп≥вроб≥тництва ( азахстан,
–ос≥¤, итай, иргизтан,“аджикистан). ¬ першу чергу, мова йде про –ос≥йську
‘едерац≥ю, ¤ка на сьогодн≥шн≥й момент займаЇ пров≥дне положенн¤ в крањнах
÷ентрально≥ јз≥њ, та итай, що прагне поширити св≥й вплив на рег≥он.“аке
протисто¤нн¤,на думку де¤ких анал≥тик≥в, може призвести до нового витку
напруги м≥ж крањнами.
ўодо власне –‘ та Ќ–, то вони визначаютьс¤ ¤к "failed states"
(крањни - невдахи), що "кидають виклик довготривал≥й безпец≥. јле
в≥рог≥дн≥сть пр¤моњ воЇнноњ загрози життЇвим ≥нтересам —Ўј обмежена".
ѕ≥дсумовуючи, можна сказати, що —Ўј вс≥ма на¤вними у них засобами та
методами будуть прагнути призупинити процес перетворенн¤ Ќ– чи –‘, чи
будь-¤коњ ≥ншоњ крањни у наддержаву, у самост≥йний центр св≥товоњ пол≥тики
глобального масштабу з метою збереженн¤ за собою статусу одноособового
л≥дера.
¬икористан≥ матер≥али:
- A National Strategy For a New Century. The White House, December
1999.
- United States. Strategic Plan for International Affairs. First Revision-February
1999.
- Annual Report to the President and the Congress. Wiiliam S. Cohen,
Secretary of Defense. 2000.
- ANNUAL REPORT ON FY 1997 INTELLIGENCE COMMUNITY ACTIVITIES; Director
of Central Intelligence Annual Report for the United States Intelligence
Community. May 1999.
- Remarks by John C. Gannon (Chairman, National Intelligence Council).
The CIA in the New World Order: Intelligence Challenges Through 2015.
|