јнал≥з статистичних даних показуЇ, що обс¤г ≥ноземних ≥нвестиц≥й в економ≥ку
”крањни Ї вкрай низьким, ≥ за останн≥й р≥к можна нав≥ть спостер≥гати зниженн¤
≥нвестиц≥йноњ активност≥. « метою визначенн¤ причин низькоњ ≥нвестиц≥йноњ
активност≥ ≥ноземних ≥нвестор≥в необх≥дно проанал≥зувати ≥нвестиц≥йний
кл≥мат в ”крањн≥, тобто сукупн≥сть фактор≥в , ¤к≥ враховують потенц≥йн≥
≥нвестори при прийн¤тт≥ р≥шенн¤ щодо ≥нвестуванн¤.
1. ѕол≥тичн≥ фактори.
Ќа жаль, несол≥дно констатувати, що в ”крањн≥ ≥ зараз маЇ м≥сце нерозум≥нн¤
того, ¤кий ефект може забезпечити ≥ноземний ≥нвестор в економ≥ку крањни,
а також рол≥ державних орган≥в в сп≥вроб≥тництв≥ з ≥ноземними ≥нвесторами.
ѕозитивне ставленн¤ до ≥ноземн≥й ≥нвестор≥в декларувалось у р≥зних програмах
”р¤ду ”крањни ("ѕрограма ”крањна - 2010"). де одним з приоритетних
напр¤мк≥в пол≥тики держави Ї спри¤нн¤ широкому залученню ≥ноземних ≥нвестиц≥й,
але на практиц≥ можна привести багато приклад≥в негативного ставленн¤
державних орган≥в влади до ≥ноземних ≥нвестор≥в. ”крањнськ≥ органи державноњ
влади бачать себе лише в рол≥ контролера, але аж н≥¤к в рол≥ партнера
п≥дприЇмства.
ƒосить часто украњнська сторона не дотримуЇтьс¤ м≥жнародних договор≥в.
“ак, Ќ≥мецька консультативна група приводить випадок, коли, незважаючи
на ”году про захист ≥нвестиц≥й м≥ж крањнами, украњнська сторона напол¤гала
на отриманн≥ вв≥зного мита при ввезенн≥ обладнанн¤ на њњ територ≥ю в рамках
≥нвестиц≥й. ≈фективн≥сть функц≥онуванн¤ орган≥в державноњ влади в галуз≥
регулюванн¤ ≥нвестиц≥й ≥ створенн¤ спри¤тливого ≥нвестиц≥йного кл≥мату
в ”крањн≥ в ц≥лому можна охарактеризувати ¤к вкрай низьку, хоча до недавнього
часу ≥снувала значна к≥льк≥сть державних орган≥в, ¤к≥ б могли регулювати
≥нвестиц≥йну д≥¤льн≥сть, але в≥дпов≥дно до ”казу ѕрезидента ”крањни є1573/99
в≥д 15 грудн¤ 1999 року вс≥ ц≥ органи були л≥кв≥дован≥ ≥ њх повноваженн¤
передан≥ Їдиному органу - ћ≥н≥стерству економ≥ки ”крањни, ¤ке таким чином
буде займатись питанн¤ми ≥ноземних ≥нвестиц≥й. ѕоки що нев≥домо, чи призведе
це до пол≥пшенн¤ ситуац≥њ в≥дносно державного регулюванн¤ ≥ноземного ≥нвестуванн¤,
проте початок адм≥н≥стративноњ реформи в ”крањн≥ можна охарактеризувати
¤к позитивне ¤вище.
ўе одним важливим фактором державного регулюванн¤ економ≥ки (≥ ≥ноземних
≥нвестиц≥й зокрема) Ї р≥вень корумпованост≥ державноњ влади. ќднак, за
умови проведенн¤ адм≥н≥стративноњ реформи в ”крањн≥, корупц≥ю можна в
де¤к≥й м≥р≥ було б подолати встановленн¤м високоњ зароб≥тноњ платн≥ дл¤
державних службовц≥в, запровадженн¤м системи ефективного контролю за д≥¤льн≥стю
орган≥в влади. ўо стосуЇтьс¤ пол≥тичноњ стаб≥льност≥ в ”крањн≥, тобто
наступност≥ державноњ влади, то ситуац≥ю можна охарактеризувати ¤к б≥льш-менш
позитивну, оск≥льки за 9 рок≥в незалежност≥ влада в крањн≥ передавалась
лише конституц≥йним шл¤хом.
2. ѕравов≥ фактори.
‘актори правовоњ системи в ”крањн≥, на нашу думку, можна назвати головною
перешкодою дл¤ ≥ноземних ≥нвестор≥в. —истем≥ права в ”крањн≥ притаманний
р¤д негативних рис, зокрема:
а) ¤к правило, в≥дсутн≥ ч≥тк≥ механ≥зми виконанн¤ д≥ючих закон≥в;
б) пор¤д з законами ≥снуЇ велика к≥льк≥сть нормативно-правових п≥дзаконних
акт≥в - ѕостанови ћ”, накази, листи м≥н≥стерств та в≥домств та ≥нше;
в) ≥снуЇ протир≥чч¤ прийн¤тих закон≥в, що даЇ можлив≥сть, з одного боку,
дл¤ зловживанн¤ суб'Їктами п≥дприЇмництва де¤кими нормами, з ≥ншого -
дл¤ зловживанн¤ прац≥вниками орган≥в державноњ влади службовим становищем
≥ порушень д≥ючого законодавства;
г) в≥дсутн≥сть ч≥ткоњ взаЇмод≥њ м≥ж органами державноњ влади.
¬ ц≥лому, на наш погл¤д, в ”крањн≥ не ≥снуЇ стаб≥льноњ законодавчоњ бази,
котра була б ор≥Їнтована на потреби ринковоњ економ≥ки. “≥льки в≥дносно
безпосередньо ≥ноземних ≥нвестиц≥й, починаючи з 1992 року, приймалась
велика к≥льк≥сть законодавчих акт≥в («акон ”крањни "ѕро ≥ноземн≥
≥нвестиц≥њ" в≥д 12.03.93 р., ƒекрет ћ” "ѕро режим ≥ноземного
≥нвестуванн¤" в≥д 20.11.93 р., «акон ”крањни "ѕро державну програму
залученн¤ ≥ноземних ≥нвестиц≥й" в≥д 17.12,93 р., «акон ”крањни "ѕро
режим ≥ноземного ≥нвестуванн¤" в≥д 19.03.96р.).
р≥м того, в ”крањн≥, починаючи з 1997 року було створено р¤д в≥льних
економ≥чних зон з режимами найб≥льшого спри¤нн¤ вкладенню ≥нвестиц≥й.
¬ даних зонах встановлюЇтьс¤ спец≥альний п≥льговий режим оподаткуванн¤
≥ п≥льговий пор¤док ввезенн¤ товар≥в ≥ ≥нших предмет≥в на њх територ≥ю.
јле вс≥ ц≥ зони д≥ють неефективно у зв'¤зку з тим, що в управл≥нн≥ ними
присутн≥й елемент планово-економ≥чноњ пол≥тики, а також тим, що у ≥нвестора
в≥дсутн¤ впевнен≥сть в тому, що ц≥ зони будуть д≥¤ти ≥ надал≥.
3. ≈коном≥чн≥ фактори.
ќдним ≥з найважлив≥ших економ≥чних фактор≥в ≥нвестиц≥йного кл≥мату Ї стаб≥льн≥сть
валютного курсу. ¬ ”крањн≥, починаючи з 1998 року, спостер≥гаЇтьс¤ ч≥тка
тенденц≥¤ зменшенн¤ курсу гривн≥. ÷е безумовно викликаЇ зниженн¤ ≥нвестиц≥йноњ
активност≥ ≥ не спри¤Ї ≥м≥джу ”крањни на св≥товому ринку ≥нвестиц≥й.
ўе одним фактором Ї р≥вень куп≥вельно-споживчого попиту, тобто Їмн≥сть
ринку. ¬ ”крањн≥, у зв'¤зку з низькою зароб≥тною платнею (в середньому
50 долар≥в —Ўј на м≥с¤ць на душу населенн¤), спостер≥гаЇтьс¤ вкрай низький
попит на високо¤к≥сну продукц≥ю. “аким чином, з точки зору збуту всередин≥
держави, ”крањна дл¤ ≥нвестора Ї менш привабливою, н≥ж крањни —х≥дноњ
та ÷ентральноњ ™вропи. ќднак, ≥ншого боку, низький р≥вень за роб≥тноњ
плати Ї стимулом дл¤ вкладанн¤ кошт≥в в економ≥ку ”крањни, оск≥льки зменшуютьс¤
затрати на робочу силу.
≤ншими факторами, що стримують прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про вкладанн¤ кошт≥в
в економ≥ку ”крањни, Ї в≥дсутн≥сть розвиненоњ системи страхуванн¤ ≥нвестиц≥й
в держав≥, нерозвинен≥сть банк≥вського сектора та фондового ринку, транспортноњ
≥нфраструктури, недосконал≥сть податковоњ пол≥тики, регулюванн¤ експорту-≥мпорту
тощо.
¬ ”крањн≥ податкова система маЇ р¤д суттЇвих недол≥к≥в:
- численн≥ зм≥ни ≥ поправки до д≥ючих закон≥в дуже часто суперечать
д≥ючому законодавству;
- на¤вн≥сть закон≥в, ¤к≥ не в≥днос¤тьс¤ до податковоњ сфери, але регулюють
податков≥ питанн¤;
- в≥дсутн≥сть достатн≥х правових гарант≥й дл¤ учасник≥в податкових
в≥дносин;
- пост≥йно зб≥льшуЇтьс¤ к≥льк≥сть необірунтованих податк≥в та збор≥в,
¤к≥ не спри¤ють розвитков≥ п≥дприЇмництва;,
- ускладнюЇтьс¤ система веденн¤ бухгалтерського обл≥ку ≥ ф≥нансовоњ
зв≥тност≥, нараховуЇтьс¤ пен¤ задн≥м числом;
- ф≥скальний характер д≥¤льност≥ податковоњ служби ”крањни, що приводить
до зниженн¤ рентабельност≥ ≥ конкурентоспроможност≥ суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥;
- нац≥ональний режим оподаткуванн¤ дл¤ ≥ноземних ≥нвестор≥в;
Ќа сьогодн≥шн≥й день в ”крањн≥ в≥дсутн¤ система страхуванн¤ в≥д некомерц≥йних
ризик≥в в≥дносно ≥нвестиц≥й, а саме:
- в≥д переказу валюти;
- в≥д експропр≥ац≥њ та нац≥онал≥зац≥њ;
- в≥д порушенн¤ ≥нвестиц≥йного договору;
- в≥д в≥йни ≥ громадських безпор¤дк≥в;
- в≥д девальвац≥њ нац≥ональноњ валюти.
¬ажливим економ≥чним фактором дл¤ залученн¤ ≥нвестиц≥й в державну економ≥ку
Ї ставленн¤ до власност≥. Ќа ”крањн≥ воно не Ї привабливим дл¤ ≥нвестор≥в.
ƒл¤ б≥льшост≥ ≥нвестиц≥йних проект≥в при зд≥йсненн≥ ≥нвестиц≥й переважним
дл¤ ≥нвестора Ї право волод≥нн¤ землею п≥д об'Їктом ≥нвестуванн¤. —л≥д
зазначити, що «емельний кодекс ”крањни та «акон ”крањни "ѕро власн≥сть"
дозвол¤Ї лише довгострокову оренду земл≥ ≥ноземним ≥нвесторам (максимально
до 50 рок≥в). ѕередача земельноњ д≥л¤нки у власн≥сть ≥ноземним громад¤нам
та юридичним особам в≥дпов≥дно до «акону ”крањни "ѕро власн≥сть"
заборон¤Їтьс¤. ѕри цьому сл≥д зазначити, що в ”крањн≥ земл¤ не Ї предметом
застави при отриманн≥ кредитних ресурс≥в, що також знижуЇ ≥нвестиц≥йну
приваблив≥сть.
ўодо прав ≥нвестора на розробку надр, участ≥ в комунальн≥й сфер≥, в 1999
роц≥ прийн¤то р¤д позитивних закон≥в, а саме: "ѕро угоди про розпод≥л
продукц≥њ", "ѕро концес≥њ" та "ѕро концес≥њ на буд≥вництво
автомоб≥льних дор≥г". –азом з тим, дл¤ цих законодавчих акт≥в не
≥снуЇ механ≥зму впровадженн¤ на р≥вн≥ виконавчоњ влади.
4. —оц≥альн≥ фактори.
«а даними Ќ≥мецькоњ консультативноњ групи серед опитаних ≥ноземних ≥нвестор≥в
ус≥ дають високу оц≥нку украњнському персоналу. ѕри цьому ≥нвестори вважають,
що украњнський персонал готовий до п≥двищенн¤ ефективност≥ прац≥, добре
п≥дготовлений ≥ квал≥ф≥кований.
5. ≈колог≥чн≥ фактори.
¬ажливим моментом з точки зору залученн¤ ≥ноземних ≥нвестиц≥й та њх
регулюванн¤ Ї еколог≥чне законодавство ”крањни. ≈колог≥чн≥ процедури мають
дв≥ основн≥ мети, а саме:
1) плануванн¤ еколог≥чних насл≥дк≥в в≥д запровадженн¤ того чи ≥ншого проекту;
2) визначенн¤ засобу дл¤ реал≥зац≥њ ≥нвестиц≥йних проект≥в, що може пол≥пшити
навколишнЇ середовище та довк≥лл¤.
«а даними Ќ≥мецькоњ консультативноњ групи б≥льш≥сть ≥ноземних ≥нвестор≥в
вважають, що законодавство про охорону навколишнього природного середовища
в ”крањн≥ недосконале. “аким чином, дл¤ забруднюючих виробництв склалась
спри¤тлива ситуац≥¤. Ќорми «акон≥в ”крањни "ѕро охорону навколишнього
природного середовища" та "ѕро в≥дходи" ≥ ≥нших нормативно-правових
акт≥в не в≥дпов≥дають св≥тов≥й практиц≥. Ќайважлив≥шими завданн¤ми державноњ
пол≥тики мають бути удосконаленн¤ еколог≥чного законодавства з метою збереженн¤
еколог≥чноњ безпеки держави ≥ недопущенн¤ на њњ територ≥ю еколог≥чно шк≥дливих
виробництв.
6. √еопол≥тичн≥ (об'Їктивн≥) фактори.
« географ≥чноњ точки зору ”крањна займаЇ виг≥дне становище, оск≥льки
знаходитьс¤ у самому центр≥ ™вропи ≥ Ї транзитною державою. –азом з тим
природн≥ ресурси ”крањни не можна назвати багатими. —л≥д зазначити, що
”крањна маЇ багатий потенц≥ал у виробництв≥ буд≥вельних матер≥ал≥в, а
також у розвитку аграрного сектора та рекреац≥йного б≥знесу тощо.
ўо стосуЇтьс¤ промислового потенц≥алу, то тут можна спостер≥гати негативн≥
тенденц≥њ, а саме: б≥льше 57% промислового виробництва припадаЇ на так≥
енергоЇмн≥ галуз≥, ¤к металург≥¤, х≥м≥чна та нафтох≥м≥чна, паливна промислов≥сть
≥ електроенергетика.
7. ћ≥кроеконом≥чн≥ фактори, ¤к≥ характеризують безпосередньо об'Їкт ≥нвестуванн¤.
ѕри прийн¤тт≥ р≥шенн¤ про ≥нвестуванн¤ того чи ≥ншого п≥дприЇмства потенц≥йний
≥нвестор анал≥зуЇ його ф≥нансовий стан, його виробнич≥ можливост≥, м≥сце
розташуванн¤, маркетингов≥ можливост≥ та ≥нш≥ фактори, ¤к≥ впливають на
його д≥¤льн≥сть. ќск≥льки б≥льш≥сть п≥дприЇмств ”крањни знаходитьс¤ у
вкрай важкому ф≥нансовому становищ≥, то найважлив≥шим завданн¤м держави
при формуванн≥ ≥нвестиц≥йноњ пол≥тики Ї розробка р¤ду заход≥в по залученню
≥нвестиц≥й, зокрема шл¤хом створенн¤ в≥льних економ≥чних зон, наданн¤
≥нвестиц≥йних податкових кредит≥в дл¤ п≥дприЇмств, ¤к≥ реал≥зують ≥нвестиц≥йн≥
проекти в пр≥оритетних галуз¤х економ≥ки, наданн¤ державних гарант≥й по
≥нвестиц≥¤м, а також створенн¤ та спри¤нн¤ д≥¤льност≥ мереж≥ б≥знес-центр≥в,
¤к≥ допомагали б п≥дприЇмствам зробити ф≥нансовий анал≥з њхнього стану
та конкурентоспроможн≥ б≥знес-плани.
|