є
|
‘акти
|
оментар≥
|
1
|
1999р. (л≥то)-р≥зке зниженн¤ постачанн¤ нафти в ”крањну
з боку –ос≥њ.
“ака пол≥тика мало не викликала в”крањн≥ "нафтовий голод".
Ќапередодн≥ зимового пер≥оду –ос≥¤ п≥двищила ц≥ни на газ. ѕод≥бн≥
д≥њ не спри¤ють пол≥пшенню рос≥йсько-украњнських в≥дносин, бо дуже
схож≥ на торговельну в≥йну. ÷е, зокрема, диктуЇ потребу посиленн¤
сх≥дного кордону. |
÷е власне мало показати всю небезпеку енергетичноњ залежност≥
”крањни в≥д –ос≥њ. јле, видаЇтьс¤, це не дуже занепокоњло украњнську
сторону. ѕринаймн≥ ситуац≥¤ не сильно зм≥нилас¤ з того часу. |
2
|
ѕ≥дписанн¤ угоди м≥ж ”крањною ≥ “уркмен≥станом про постачанн¤
природного газу з “уркмен≥стану в ”крањну у 2000-2001 роках. ƒос¤гнуто
домовленостей про в≥дновленн¤ надходженн¤ туркменського газу. ÷е забезпечить
стаб≥льне газопостачанн¤ в ос≥нньо-зимовий пер≥од та посилить енергетичну
безпеку ”крањни. |
—п≥впрац¤ з “уркмен≥станом у газов≥й сфер≥ вже здаЇтьс¤
бульше втраченою можлив≥стю. «вичайно, за боргован≥сть ”крањни перед
–ос≥йькою ‘едерац≥Їю не сильно стимулюватиме цю державу мати з ”крањною
справу. ƒо того ж, –ос≥¤ теж про¤вл¤Ї бажанн¤ купувати туркменський
газ за в≥дносно нормальну ц≥ну (≥ в нењ б≥льше гарант≥й вчасност≥
розрахунк≥в). |
3
|
¬ересень 2001р. - "Ќафтогаз ”крањни" вступив
до ™вропейськоњ ≈нергетичноњ ‘ундац≥њ. ¬ прим≥щен≥ ™вропейського парламенту
Ѕрюссел≥ в≥дбулас¤ презентац≥¤ нафтогазового комплексу ”крањни. ”крањна
намагаЇтьс¤ використати приваблив≥ дл¤ нењ м≥жнародн≥ проекти та активно
проводить пол≥тику диверсиф≥кац≥њ джерел постачанн¤ енергонос≥њв в
”крањну. |
¬ажко щось певне сказати. ™ сумн≥вним, що це призведе
до поток≥в дешевих енергонос≥њв в ”крањну. ¬ ™вроп≥ взагал≥ небагато
крањн, ¤к≥ ц≥ енергонос≥њ видобувають. ≤ коштують вони не дешевше
рос≥йських. |
4
|
«авершенн¤ спорудженн¤ з'Їднувального нафтопровода ќдеса
- Ѕроди. ѕитанн¤м буд≥вництва цього нафтопровода була присв¤чена не
одна польсько-украњнська зустр≥ч. ¬ даному нафтопровод≥ зац≥кавлен≥
обидв≥ сторони. |
Ќарешт≥, частину нафтопроводу буде введено в експлуатац≥ю.
—под≥ватимемос¤, в≥н виконаЇ свою високу м≥с≥ю. |
5
|
«а пов≥домленн¤ми багатьох експерт≥в украњнська металург≥йна
промислов≥сть переживаЇ зниженн¤ прибутковост≥ поставок металопродукц≥њ.
—проби розширенн¤ експорту шл¤хом зниженн¤ ц≥н призвод¤ть до антидемп≥нгових
проц≥с≥в. ѕо сут≥ , експорт металург≥чноњ продукц≥њ в багатьох випадках
ор≥ентований не на економ≥чну ефективн≥сть, а на утриманн¤ позиц≥й
на зовн≥шн≥х ринках дл¤ забезпеченн¤ валютних надходжень будь-¤кою
ц≥ною. 1999р. -р≥ст об'Їму експорту металопродукц≥њ на 26, 5 %, а
у варт≥сному значенн≥ - зменшенн¤ на 7, 5 %. |
—л≥д нагадати, що ”крањна Ї державою-експортером
значною м≥рою завд¤ки своњй металург≥њ. —аме вона приносить основну
частину доход≥в ≥ валютноњ виручки. Ќа жаль, сл≥д констатувати, що
стаб≥льн≥сть економ≥ки ”крањни повн≥стю залежить в≥д усп≥х≥в металург≥њ.
“ому цей факт можна сприймати ¤к пров≥сництво чогось дуже-дуже неприЇмного.
ўо найг≥рше, основна частина металург≥йноњ продукц≥њ маЇ серйозн≥
проблеми з≥ збутом на внутр≥шньому ринку ”крањни. —л≥д дивуватис¤,
¤к це ”крањна дос≥ не почала ≥мпортувати метал. јле просто металург≥¤
вже вичерпуЇ св≥й потенц≥ал. ѕопри те, що вона приносить левову частку
доход≥в до кишень украњнськоњ ел≥ти "на себе" в нењ засоб≥в
не залишаЇтьс¤. ƒоходи витрачаютьс¤ дл¤ розрахунк≥в за енергонос≥њ,
а не дл¤ зменшенн¤ енергоЇмкост≥ виробництва, що вже дос¤гла катастроф≥чних
розм≥р≥в. |
6
|
1995 - 1999рр. —уттЇве пог≥ршенн¤ структури експорту:
частка металопродукц≥њ виросла на 8%, а машинобудуванн¤ скоротилас¤
на 7%. Ћ≥берал≥зац≥¤ зовн≥шньоњ торг≥вл≥ забезпечила ”крањн≥ можливост≥
дл¤ нарощуванн¤ експорту товар≥в ≥ послуг. якщо пор≥вн¤ти об'Їми експорту
з ¬¬ѕ ”крањни, то за 1996 - 1999рр. «б≥льшенн¤ експорту було суттевим.
јле необх≥дно врахувати дв≥ важлив≥ обставини. ѕќ-перше, р≥ст експорту
в≥дбувавс¤ на фон≥ зниженн¤ внутр≥шнього споживача. ≤ншими словами
експортний потенц≥ал поступово втрачав внутр≥шньо економ≥чну опору.
ѕо-друге, вже з 1997р. спостер≥гаЇтьс¤ зменшенн¤ вартост≥ об'Їм≥в
експорту, що Ї тривожним сигналом кризи виробництва, ор≥Їнтованого
переважно закордон. |
7
|
1997 -1999 рр.- ф≥нансова криза. ѕом≥тно знизивс¤ попит
на основн≥ статт≥ украњнського експорту, ≥ перш за все на металург≥йну
продукц≥ю; почали звужуватис¤ традиц≥йн≥ дл¤ украњнського виробника
рос≥йськ≥ ринки; на динам≥ку зовн≥шньоњ торг≥вл≥ ”крањни негативно
вплинуло введенн¤ жорсткого адм≥н≥стративного контролю на валютному
ринку; в свою чергу , внутр≥шн¤ ф≥нансова знизила потенц≥ал п≥дприЇмств-експортер≥в. |
‘акти сам≥ за себе говор¤ть. |
8
|
«а оф≥ц≥йними даними на 2000р. зовн≥шн¤ заборгован≥сть
”крањни с¤гнула 12,5 млрд. долар≥в —Ўј. |
9
|
|29.10.2001| «а 9 м≥с¤ц≥в ц.р. спостер≥гаЇтьс¤ п≥двищенн¤
промисловоњ економ≥ки итаю. « с≥чн¤ ц.р. зареЇстровано невпинне зростанн¤
загального р≥вн¤ економ≥чноњ ефективност≥ промислових п≥дприЇмств
иатю. јле загальмувалос¤ зростанн¤ головних показник≥в ефективност≥
промислових п≥дприЇмств итаю. ќбс¤г збитк≥в п≥дприЇмств почав зб≥льшуватис¤.
ƒан≥ державного статистичного управл≥нн¤ показують, що за перш≥ 3
квартали ц.р. сукупний ≥ндекс економ≥чноњ ефективност≥ промислових
п≥дприЇмств склав 119,2, що на 4,4 процентних пункта вище минулор≥чного
р≥вн¤ за аналог≥чний час ≥ на 0,6 процентн≥ пункти вище р≥вн¤ за перш≥
8 м≥с¤ц≥в ц.р. |
Ќа фон≥ загального економ≥чного спаду та стагнац≥њ ситуац≥¤
в итањ вигл¤даЇ б≥льш оптим≥стично, але й тут Ї своњ проблеми. Ќе
≥снуЇ в≥чного зростанн¤. јле будемо спод≥ватис¤, що итаю вдастьс¤
кинути серйозний виклик —полученим Ўтатам. |
10
|
|22.10.2001| ѕрем'Їр-м≥н≥стр ћалайз≥њ д-р ћахатхир за¤вив
про необх≥дн≥сть створенн¤ јз≥атськоњ монетарноњ системи. ƒл¤ запоб≥ганн¤
неприЇмних випадковостей процесу глобал≥зац≥њ, виступаючи на сам≥т≥
ј“≈—. ћахатхир за¤вив, що точка зору ¬ашингтону з цього приводу не
маЇ перешкоджати аз≥атськ≥й модел≥ (золот≥ слова.- Ћ.ј.). як
передав кореспондент –»ј "Ќовости", малайський прем'Їр неодноразово
казав, що система глобал≥зац≥њ, ¤ку зараз просувають, служить на користь
богатим державам. Ќа думку прем'Їра, сформован≥ ¬ашингтоном дл¤ управл≥нн¤
ф≥нансовими структурами ћ≥жнародний ¬алютний ‘онд, —в≥товий Ѕанк,
—в≥това орган≥зац≥¤ торг≥вл≥ спр¤мован≥ проти найб≥дн≥ших слабкорозвинених
крањн. ћахатхир вважаЇ, що попри запереченн¤ Ўтат≥в, јз≥¤ повинна
розпочати роботу з формуванн¤ власноњ аз≥атськоњ монетарноњ системи.
як за¤вив ћахатхир, "дл¤ цього ми повинн≥ зв≥льнитис¤ в≥д традиц≥йного
мисленн¤ сус≥да-злидар¤", пов≥домл¤Ї –»ј "Ќовости". |
ѕрошу звернути увагу на цей факт. ƒ≥йсно, ц≥ американськ≥
(хоч њх називають "м≥жнародними") установи Ї атрибутами
однополюсного св≥ту. ¬иникненн¤ конкуренц≥њ викличе суттЇв≥ зм≥ни
в розстановц≥ сил, думаю, вони носитимуть позитивний дл¤ усього прогресивного
людства (а не дл¤ —Ўј) характер. ѕослабленн¤ цих установ викличе зменшенн¤
њх престижност≥, тому вони можуть стати менш зарозум≥лими й прост≥шими
в поводженн≥, хоча й не в≥дразу: важко позбуватис¤ старих звичок.
Ѕудемо спод≥ватис¤, це призведе до певного занепаду зах≥дноњ монетарноњ
системи й покаже "цив≥л≥зованим" державам, що вони не Їдин≥
на планет≥. ƒл¤ ”крањни така ситуац≥¤ може полегшити взаЇмов≥дносини
з цими орган≥зац≥¤ми. |
11
|
|15.10.2001| ≈коном≥ки крањн ѕ≥вденно-—х≥дноњ јз≥њ можуть
серйозно постраждати в результат≥ атаки на —Ўј. Ќа думку анал≥тик≥в
≥нвестиц≥йного банку ABN AMRO, нов≥ ризики зробл¤ть перевезенн¤ вантаж≥в
≥з јз≥њ дорожчими через зростанн¤ страхових прем≥й ≥ п≥дсиленого контролю
за безпекою. ≤ншою причиною пад≥нн¤ товарооб≥гу стане нульове зростанн¤
¬¬ѕ —Ўј в 2002р. ƒоход в≥д експортних постачань у —получен≥ Ўтати
формуЇ 11% сукупного ¬¬ѕ крањн рег≥ону за вин¤тком япон≥њ. Ѕ≥льша
частина втраченого експорту сконцентровано в сектор≥ високих технолог≥й,
проте, це стосуЇтьс¤ й х≥м≥чноњ промисловост≥, й важкого машинобудуванн¤.
ѕередбачаЇтьс¤ спад у сфер≥ туризму. “ак зокрема через агрес≥ю —Ўј
проти јфган≥стану “ањланд уже до к≥нц¤ року оч≥куЇ скороченн¤ числа
в≥дв≥дувань турист≥в на 30%. якщо до теракт≥в у Ќью-…орку та ¬ашингтон≥
рег≥ональн≥ експерти збер≥гали оптим≥зм, вважаючи, що ѕ≥вденно-—х≥дна
јз≥¤ зможе дос¤гнути скромного економ≥чного зростанн¤ в перш≥й половин≥
2002р., то тепер дл¤ таких прогноз≥в немаЇ п≥дстав. —≥нгапур ≥ “айвань
уже з≥штовхнулис¤ з рецес≥Їю, √онконг, “ањланд ≥ ћалайз≥¤ дуже близьк≥
до нењ. «а розрахунками банку HSBC, середн≥й показник росту ¬¬ѕ крањн
рег≥ону дор≥внюватиме 3%, причому "локомотивами" економ≥чного
розвитку мають стати ≤нд≥¤ та итай. «ростанн¤ ¬¬ѕ ¤ких цього року
оч≥куЇтьс¤ на р≥вн≥ 5-7%. |
’тось боретьс¤ з тероризмом, а хтось розплачуЇтьс¤ за
це. ÷е може св≥дчити про те, що св≥т перейшов у стад≥ю "глобального
економ≥чного застою". Ѕачимо, що будь-¤ке диво не може тривати
в≥чно. ћожливо, що п≥сл¤ кризи 1999-2000 рр. ц≥ крањни вступили в
стад≥ю розплати за своњ попередн≥ усп≥хи. Ќе маЇ можливост≥ сказати,
¤к под≥бна ситуац≥¤ вплине на економ≥ку ”крањни. Ќавр¤дчи щось зм≥нитьс¤
на краще. јле, мабуть, у Ўтат≥в зараз немаЇ часу на вир≥шенн¤ економ≥чних
проблем. уди ц≥кав≥ше трощити останн≥ буд≥вл≥ в јфган≥стан≥. Ѕудемо
спод≥ватис¤, що п≥вденно-аз≥атськ≥ крањни ситуац≥ю п≥д св≥й контроль,
що призведе до загального послабленн¤ позиц≥й —получених Ўтат≥в у
рег≥он≥ й у св≥т≥. |
12
|
|15.10.2001| ¬≥йна в јфган≥стан≥, законом≥рно, нанесла
шкоду економ≥ц≥ ≤нд≥њ. ≤нд≥йський високотехнолог≥чний сектор, ¤кий
уже в≥дчув на соб≥ насл≥дки теракт≥в у —Ўј, може знов постраждати
у зв'¤зку з розгортанн¤м американськоњ агрес≥њ. «агроза в≥йни в рег≥он≥
стала тепер реальн≥стю, ≥ потенц≥йн≥ замовники ≥нд≥йського програмного
забезпеченн¤ й офшорн≥ софтверн≥ компан≥њ бачитимуть певну долю ризику
при ф≥нансуванн≥ програмних проект≥в у ц≥й крањн≥, що може в≥дл¤кати
багатьох з них. —офтверна ≤ндустр≥¤ ≤нд≥њ забезпечуЇ потреби майже
200 компан≥й з≥ списку Fortune 500 й даЇ крањн≥ б≥льше 85% доходу
в≥д експорту, що в грошовому екв≥валент≥ минулого року склало б≥льше
$6 млрд. Ќа долю ѕ¬ припадаЇ 14% усього експорту крањни та 2% ¬¬ѕ.
√оловними покупц¤ми послуг ≥нд≥йських програм≥ст≥в виступають компан≥њ
—Ўј та ™вропи. «авд¤ки цьому в крањн≥ швидко розвинулас¤ мережа науково-досл≥дних
в≥дд≥лень пров≥дних ≥ноземних ф≥рм в област≥ ≤“, серед ¤ких Motorola,
Oracle, Siemens, Cisco, Nokia. Ќа ≥нд≥йському ринку ѕ« активно працюють
компан≥њ Lucent, General Electric ≥ Microsoft. јле упов≥льненн¤ економ≥ки
—Ўј, що поступово переходить у спад, що неминуче в≥добразитьс¤ на
економ≥ц≥ ≤нд≥њ. ¬исоким технолог≥¤м ≤нд≥њ не доводитьс¤ зарах розраховувати
на колишнЇ бурне зростанн¤, що тривало майже 10 рок≥в з початку 1990-х
рок≥в. «а роки бума л≥дери ринку ѕ« подвоювали своњ доходи щор≥чно,
а сама ≥ндустр≥¤ зростала на 50% на р≥к. јле цього року ситуац≥¤ зм≥нилас¤:
у кв≥тн≥-червн≥, зростанн¤ корпоративних прибутк≥в було значно скромн≥шим,
а в липн≥-вересн≥ прибуток взагал≥ був незначним. ¬≥йна в јфган≥стан≥
може нанести ≤нд≥њ ще один удар. Ќа думку CLSA Emerging Markets, хоча
в≥йна навр¤дчи ¤кось зачепить high-tech центри на п≥вдн≥ ≤нд≥њ, в
ћадрас≥, ’айдарабад≥ та Ѕангалор≥, вона може вплинути на св≥дом≥сть
кл≥Їнт≥в ≥нд≥йських софтверних компан≥й ≥ крањна асоц≥юватиметьс¤
з зоною небезпеки разом ≥з јфган≥станом ≥ ѕакистаном. ≤нд≥йський високотехнолог≥чний
сектор уже постраждав в≥д теракт≥в у —Ўј - ≥ндекс Bombay Stock Exchange
Information Technology за пер≥од з 11 вересн¤ впав на 34%. ”правл¤ючий
директор одн≥Їњ з усп≥шних ≥нд≥йських компан≥й Subex Software —убаш
ћенон (Subash Menon) в≥дм≥тив, що воЇнн≥ д≥њ в рег≥он≥ негативно позначатьс¤
на вс≥й економ≥ц≥ рег≥ону, ≥ зараз не можна оч≥кувати такого ж активного
розвитку ринку, ¤к до трагед≥њ в —Ўј. Ќайкраще, на що можна розраховувати
в дан≥й ситуац≥њ - збереженн¤ теперешн≥х обс¤г≥в продажу. |
÷ей факт теж чудово доводить дв≥ реч≥: св≥това економ≥чна
система у стагнац≥њ; воЇнн≥ д≥њ проти јфган≥стану не принесуть н≥чого
доброго економ≥кам багатьох крањн. |
13
|
|11.10.2001| јвстрал≥¤ виступаЇ з а вступ итаю до —ќ“.
ƒиректор казначейства јвстрал≥њ ѕетер остелло на дн¤х п≥дкреслив,
що майбутн≥й вступ итаю до —в≥товоњ торговоњ орган≥зац≥њ Ї важливою
под≥Їю, ¤ку сл≥д в≥тати. ¬≥н за¤вив в ≥нтерв'ю газет≥ —≥ньхуа, що
Ќ– Ї одн≥Їю з впливових крањн в ј“–. „ерез т≥сн≥ торг≥вельн≥ зв'¤зки,
що ≥снують всередин≥ ј“≈—, розвиток одн≥Їњ держави п≥де на користь
≥ншим членам орган≥зац≥њ. |
ј хто б сумн≥вавс¤, що итай впливова в ј“– держава,
мабуть, повпливов≥ше јвстрал≥њ. «вичайна не т≥льки јвстрал≥¤, але
й —Ўј хоче вступу итаю до —ќ“ - це спос≥б примусити його грати за
"цив≥л≥зованими" правилами. ¬≥дразу згадуЇтьс¤ ситуац≥¤
навколо бажанн¤ ”крањни вступити до —ќ“: в орган≥зац≥ю приймають не
тих, хто з≥ шк≥ри геть л≥зе аби потрапити до нењ, а тих, кому це ¤кось
до одного м≥сц¤ (ну майже). |
14
|
|09.10.2001| якщо воЇнна компн≥¤ в јфган≥стан≥ зат¤гнетьс¤,
то св≥това економ≥ка зазнаЇ сильного удару, вважають ¤понськ≥ експерти.
Ѕагато хто з них вважаЇ, що першим негативним сигналом об≥ц¤Ї стати
р≥зке пад≥нн¤ ц≥н на акц≥њ на фондових б≥ржах крањни та на пров≥дних
б≥ржах св≥ту. ≤ндекс Ќ≥ккей, що в≥дображаЇ середню ц≥ну акц≥й, кажуть
експерти, впаде нижче, н≥ж п≥сл¤ того ¤к 11 вересн¤ —Ўј були атакован≥.
“од≥ цей показник впав до найнижчоњ в≥дм≥тки за останн≥ 17 рок≥в.
«араз же ≥ндекс Ќ≥ккей маЇ вс≥ шанси п≥ти глибоко вниз. Ќа думку експерт≥в,
на пров≥дних фондових б≥ржах св≥ту й у св≥тов≥й економ≥ц≥ може виникнути
важка ситуац≥¤, ¤кщо воЇнна кампан≥¤ в јфган≥стан≥ зат¤гнетьс¤ й при
цьому не приноситиме пом≥тних результат≥в. "якщо воЇнн≥ д≥њ в
јфган≥стан≥ будуть нетривалими, можна не хвилюватис¤ стосовно њх впливу
на економ≥ку, але ¤кщо кампан≥¤ зат¤гнетьс¤, то майбутнЇ св≥товоњ
економ≥ки може викликати тривогу",- каже пров≥дний експерт з
глобальноњ економ≥ки ¤понського ≥нституту "Ќ≥ссей". "÷≥ни
на акц≥њ можуть пом≥тно впасти, ¤кщо кампан≥ю в јфган≥стан≥ не буде
завершено достатньо швидко, ≥ ¤кщо в≥дбудутьс¤ нов≥ акц≥њ терору у
в≥дпов≥дь на теперешню операц≥ю в јфган≥стан≥", - зазначаЇ пров≥дний
спец≥ал≥ст з питань ≥нвестиц≥й Ќƒ≤ "ƒайва сокен". |
—в≥т зм≥нюЇтьс¤ буквально на очах. «даЇтьс¤, в режиму
“ал≥бан з'¤вивс¤ новий козир у њх св¤щенн≥й боротьб≥ з нев≥рними агресорами.
«вийчайно, це лише одна з точок зору, а у ¬ашингтон≥ (D.C.) можуть
з цього приводу мати власну. јле попередн≥ приклади демонструють,
що н≥чого доброго ц¤ операц≥¤ не принесла н≥кому, кр≥м, мабуть, ¬ѕ
—Ўј. |
15
|
|09.10.2001| Ќа аз≥атських ринках п≥сл¤ початку операц≥
—Ўј спостер≥гаЇтьс¤ нервозн≥сть. ” середньому аз≥атськ≥ б≥ржев≥ показники
впали на 2-2,5%. Ќайб≥льших збитк≥в зазнали ‘≥л≥пп≥ни - 3,9% та ≤ндонез≥¤
- 5%. ѕроте, особливоњ пан≥ки операц≥¤ в јфган≥стан≥ не викликала.упали
на 2-2,5 проц. ѕо-перше, атака була оч≥куваною, а по-друге, переважна
б≥льш≥сть воЇнних експерт≥в запевн¤ють, що вона не буде тривалою.
р≥м того, повсюди в≥дм≥чаЇтьс¤ маленька активн≥сть, але переважно
вона носить м≥сцевий, а не м≥жнародний характер. |
ќтже, ситуац≥¤ необов'¤зково маЇ зак≥нчитис¤ глобальним
економ≥чним крахом. |
16
|
Ќа жаль, за п≥дсумками торг≥в на св≥тових б≥ржах ц≥ни
на нафту дещо п≥дн¤лис¤ на фон≥ чергових за¤в генесека ќѕ≈ јл≥ –одригеса
про те, що картель маЇ ось-ось скоротити видобуток сировини. –одригес
за¤вив, що скороченн¤ квот може дос¤гнути р≥вн¤ 1,5 барел≥в на добу
- р≥шенн¤ про це було прийн¤то на щотижнев≥й зустр≥ч≥ член≥в орган≥зац≥њ
у ¬≥дн≥. Ќам≥ри картел¤ п≥дтримали јлжир, Ќ≥гер≥¤, ¬енесуела, ур¤ди
¤ких готов≥ скоротити видобуток. ѕоки що ж крањни картел¤ зайн¤т≥
тим, що намагаютьс¤ примусити нац≥ональних експортер≥в виконувати
вз¤т≥ ран≥ше зобов'¤занн¤. “радиц≥йно шл¤хом р≥зноман≥тних мах≥нац≥й
крањни прагнули перевищити експортн≥ квоти, з неохотою скорочували
видобуток (особливо цим славилас¤ Ќ≥гер≥¤), но ¤кщо за умов стаб≥льност≥
ринку на це можна було не звертати уваги, то за теперешньоњ кризовоњ
ситуац≥њ держави серйозно вз¤лис¤ за несерйозних експортер≥в. ѕевн≥
над≥њ учасники ринку пов'¤зують ≥з зростанн¤м попиту на нафту в —Ўј.
«а даними м≥н≥стерства енергетики держави вперше п≥сл¤ теракт≥в 111
вересн¤ споживанн¤ нафти за минулий м≥с¤ць зросло до 20 млн барелей
- на 1,3% у пор≥вн¤нн≥ з показниками минулого року. «росли ц≥ни на
нафту на Ћондонськ≥й ≤–≈ та в —Ўј на NYMEX. |
ѕрикро те, що раптове пад≥нн¤ ц≥н на нафту примусить
–ос≥ю в≥дпов≥дно в≥дкорегувати свою нафтову пол≥тику, що, можливо,
негативно в≥добразитьс¤ на економ≥ц≥ ”крањни. Ќав≥ть у теракту були
своњ позитивн≥ моменти, але, здаЇтьс¤, цьому вже майже покладено край.
ћожна припустити, що зменшитьс¤ переробка нафти на ав≥ац≥йне пальне
з в≥домих причин. «агалом важко щось сказати напевне. |
17
|
Ќайвищ≥й р≥вень ≥нфл¤ц≥њ на 2000р. серед держав —Ќƒ
спостер≥гавс¤ в Ѕ≥лорус≥. ÷≥ни на споживч≥ товари зросли на 78,1%.
ѕри цьому продовольч≥ товари подорожчали на 69,0%, непродовольч≥ -
на 83,3%, платн≥ послуги населенню - на 163,4%. ¬исока ≥нфл¤ц≥¤ була
також у “аджик≥стан≥ (33,1%) й ”крањн≥ (21,6%). ” “аджик≥стан≥ продовольч≥
товари подорожчали на 38,0%, непродовольч≥ - на 19,5%, послуги - на
9,1%. ¬ ћолдов≥ при ≥нфл¤ц≥њ в 15,5% продовольство подорожчало на
19,7%, непродовольч≥ товари - на 9,8%, послуги - також на 9,8%. ¬
–ос≥њ при ≥нфл¤ц≥њ 14,1% продовольство подорожчало на 11,6%, непродовольч≥
товари - на 13,3%, послуги - на 26,5%. ” иргиз≥њ ≥нфл¤ц≥¤ становила
5,8%, продовольство подорожчало на 5,7%, непродовольч≥ товари - на
5,6%, послуги - на 11,4%. ” азахстан≥ ц≥ни зросли на 5,6%, у тому
числ≥ на 6,5% на продовольство, на непродовольч≥ товари - на 3,6%,
на послуги - на 5,4%. ” груз≥њ р≥ст ц≥н склав 2,3%. ÷≥ни на споживацьк≥
товари в јзербайджан≥ п≥двищилис¤ з початку року на 0,5%. ѕродовольство
стало дорожчим на 1,5%, непродовольч≥ товари - на 1,2%. ѕослуги подешевшали
на 4,4%. ¬≥рмен≥¤ ви¤вилас¤ Їдиною державою —Ќƒ, споживацьк≥ ц≥ни
зменшилис¤ (заф≥ксовано дефл¤ц≥ю) на 2,8%. ѕродовольство подешевшало
за 9 м≥с¤ц≥в на 4,5%, в той час ¤к непродовольч≥ товари продовжували
дорожчати (0,9%), послуги подорожчали - на 1,4%. |
ѕриЇмно що ”крањна не на першому м≥сц≥. ѕоки що, на
жаль, немаЇ даних, ¤к вплинула ситуац≥¤ навколо јфган≥стану на р≥вень
≥нфл¤ц≥њ в ”крањн≥. |
18
|
” першому п≥вр≥чч≥ 2001 року ≥ндекс промислового виробництва
по державах —Ќƒ зр≥с на 8,4 в≥дсотки пор≥вн¤но з≥ зростанн¤м 9,8%
у с≥чн≥-червн≥ 2000р. |
ћожна припустити, що основна частина зростанн¤ припадаЇ
на сировинн≥ промисловост≥ - рос≥йську нафтогазову ≥ндустр≥ю, украњнську
металург≥ю та ≥н. “им б≥льше цифри ц≥ показують зб≥льшенн¤ продукц≥њ,
а не виручки за нењ. “ак що це не сл≥д сприймати ¤к щось позитивне. |
19
|
3-4 кв≥тн¤ в ањр≥ вдбувалас¤ зустр≥ч гол≥в
Ївропейських й африканських держав. ” результат≥ було п≥дписано " ањрську
декларац≥ю". |
ѕроведенн¤ сам≥ту св≥дчить про те, що держави
«ах≥дноњ ™вропи почали по-новому дивитис¤ на јфрику. якщо ран≥ше на
держави "„орного онтинету" дивилис¤ ¤к на "набридливого
утриманц¤", то зараз бачать у них потенц≥йних партнер≥в. ’оча
про ст≥йку зовн≥шньополвтичну тенденц≥ю казати поки що рано, тим б≥льш
враховуючи той факт, що јфрика неоднор≥дна ¤к в економ≥чному так ≥
в соц≥альному план≥, тому й пр≥оритети в р≥зних держав јфрики р≥зн≥.
ќсобливо зац≥кавлен≥ в розвитку сп≥впрац≥ з ™вропою держави ћагр≥бу.
" ањрська декларац≥¤" - детал≥зована стратег≥¤ сп≥впрац≥
™вропи та јфрики. ѕрагненн¤ Ївропейських держав в≥д≥гравати б≥льшу
роль на континент≥ не викликаЇ незадоволенн¤ л≥дер≥в африканських
держав, ¤к≥ ≥з заодоволенн¤м отримують будь-¤ку допомогу в≥д ™—. |
20
|
” 2000-му роц≥ ћ¬‘ прийн¤в р≥шенн¤ надати “уреччин≥
кредит у розм≥р≥ 7,5 м≥ль¤рд≥в долар≥в —Ўј. ≈ксперти ‘онду серйозно
занепокоЇн≥ економ≥чною ситуац≥Їю в “уреччин≥. ¬≥д останньњ вимагаЇтьс¤
посиленн¤ гарант≥й збер≥ганн¤ депозит≥в у банках. |
” них д≥йсно Ї прив≥д дл¤ хвилюванн¤: еконо м≥ка “уреччини
на меж≥ кап≥тального обвалу. Ќев≥домо, що утримуЇ њњ в≥д повного краху
(мабуть, щедра допомога ћ¬‘). ” так≥й ситуац≥њ опинилас¤ держава,
¤ка прот¤гом тривалого часу в≥рно сл≥дувала порадам ћ¬‘ |
|