¬≥дносини
|
“ип
|
’арактеристика
|
ѕрогноз
|
ѕол≥тичн≥, в≥дносини м≥ж ”крањною та ™— до 1998 року
|
¬заЇмод≥¤
|
(до вступу в силу п≥дписаноњ 14 червн¤ 1994 року в Ћюксембурз≥
”годи про ѕартнерство ≥ —п≥вроб≥тництво м≥ж ”крањною та ™—)
недостатньо нормативно-правового регулюванн¤ м≥жнародних в≥дносин,
њх формал≥зац≥њ, тобто в≥дсутн≥сть нормативноњ бази двосторонн≥х
в≥дносин, лише окрем≥ угоди ≥ домовленост≥
|
ѕереросла у м≥жнародну сп≥впрацю
|
”каз ѕрезидента ”крањни Ћ. учми в≥д 11 червн¤ 1998 року У—тратег≥¤
≥нтеграц≥њ ”крањни до ™—Ф; схваленн¤ ™вропейською –адою —п≥льноњ
стратег≥њ ™— щодо ”крањни;
1999 Ц онцепц≥¤ адаптац≥њ законодавства ”крањни до законодавства
™—
|
ћ≥жнародн≥ д≥њ
|
Ќезважаючи на те, що указ ѕрезидента† в≥д 11.06.1998 насамперед
Ї внутр≥шньопол≥тичною под≥Їю, через свою зовн≥шньопол≥тичну релевантн≥сть
в≥н набираЇ значенн¤ м≥жнародноњ д≥њ. ¬≥н визначив основн≥ напр¤ми
нац≥ональноњ стратег≥њ Ївропейськоњ ≥нтеграц≥њ.
¬ зазначеному документ≥ ™— заф≥ксував своЇ баченн¤ партнерства
з ”крањною та вз¤в зобовТ-¤занн¤ продовжувати сп≥впрацю з нашою
крањною на м≥жнародному , рег≥ональному ≥ м≥сцевому р≥вн¤х з метою
спри¤нн¤ усп≥шного проведенн¤ в ”крањн≥ пол≥тичних та економ≥чних
перетворень. ƒаний документ хоча й мав здеб≥льшого декларативний
характер що визначаЇ лише загальн≥ засади сп≥вроб≥тництва ”крањни
з ™— ,але фактично Ї реакц≥Їю ™вросоюзу на ≥снуюч≥ проблеми розвитку
в ”крањн≥ економ≥ки ринкового типу та нев≥дпов≥дност≥ наших ≥нтеграц≥йних
прагнень економ≥чним можли-вост¤м. јле даний документ закр≥плюЇ
особливу форму взаЇмов≥дносин м≥ж ”крањною та ™—.
|
ћ≥жнародн≥ д≥њ Ї ч≥тко визначеними у час≥, вони не мають розвитку
|
¬≥дносини в економ≥чн≥й сфер≥
|
ћ≥жнародне сп≥вроб≥тництво
|
¬ торговельн≥й сфер≥ було укладено :*”году про торг≥влю текстильною
продукц≥Їю в≥д 5 березн¤ 1993 року; *рамкову ”году про ≥нституц≥йн≥
засади створенн¤ м≥ждержавноњ системи транспортуванн¤ нафти й газу
в≥д 22 липн¤ 1993 року; *”года про сп≥вроб≥тництво в галуз≥ термо¤дерного
синтезу в≥д 23 липн¤ 1993; *”года про сп≥вроб≥тництво м≥ж ћ” ≥
™— з атомноњ енерг≥њ в галуз¤х ¤дерноњ безпеки в≥д 23 липн¤ 1999
року; “обто зазначен≥ угоди практично окреслили коло ≥нтерес≥в ™—
у сфер≥ економ≥чного сп≥вроб≥тництва з ”крањною, на¤вне економ≥чне
сп≥вроб≥тництво, п≥дкр≥плене нормативно зазначеними вище угодами.
|
≤снуЇ взаЇмна зац≥кавлен≥сть обох стор≥н :фактично ™— зац≥кавлений
у постачанн≥ на св≥й ринок украњнських товар≥в, зокрема текстилю
≥ стал≥, турбуЇ питанн¤ забезпеченн¤ стаб≥льност≥ постачанн¤ енергонос≥њв
та ¤дерноњ безпеки. « боку ”крањни, ™— може вийти на перше м≥сце
в ¤кост≥ ринку збуту украњнських товар≥в .¬исока ступ≥нь впливу
™— (враховуючи в≥дкрит≥сть економ≥ки ”крањни) потребуЇ нових п≥дход≥в
до реал≥зац≥њ економ≥чноњ пол≥тики .≤ б≥льш≥сть проблем буде повТ¤зано
саме з в≥дставанн¤м ”крањни в≥д крањн-кандидат≥в в сфер≥ ринкових
ор≥Їнтир≥в соц≥ально-економ≥чних перетворень.
|
¬≥дносини у сфер≥ м≥грац≥йноњ пол≥тики
|
ћ≥жнародна сп≥впрац¤
|
”крањна стримуЇ транзитн≥ м≥грац≥йн≥ потоки в ≥нтересах —х≥дно-
≥ «ах≥дноЇвропейських держав, тому проблема виходить за нац≥ональн≥
рамки нашоњ держави. Ќа другому сп≥льному зас≥данн≥ ом≥тету з питань
сп≥вроб≥тництва ”крањна-™—, украњнська сторона порушила питанн¤
необх≥дност≥ сп≥льного вир≥шенн¤ проблем нелегальноњ м≥грац≥њ, у
в≥дпов≥дь на що ™вропейська ом≥с≥¤ дала згоду включити це питанн¤
до сфер сп≥впрац≥ .”крањна зац≥кавлена в облаштуванн≥ зах≥дних ≥
п≥вн≥чних кордон≥в, залученн≥ експерт≥в дл¤ розбудови системи прикордонного
контролю зг≥дно з≥ стандартами ™—
|
√еопол≥тичне становище ”крањни визначило нашу державу ¤к стратег≥чне
перехрест¤ м≥грац≥йних поток≥в м≥ж ™вропою з одного боку та крањнами
—Ќƒ, ѕ≥вденно-сх≥дноњ јз≥њ, Ѕлизького та —ереднього —ходу , з ≥ншого.
“ому у подальшому варто оч≥кувати лише ≥нтенсиф≥кац≥њ сп≥впрац≥
у ц≥й сфер≥
|
¬≥зит украњнськоњ делегац≥њ на чол≥ з в≥це-премТЇр-м≥н≥стром ¬≥ктором
ёщенком (2000 р,);
¬≥дв≥дуванн¤ иЇва делегац≥Їю ™вросоюзу (1999 р, кв≥тень);
—амм≥т у ѕариж≥ ”крањна Ц ™— (вересень 2000)
|
ћ≥жнародн≥ контакти
|
“акий механ≥зм двостороннього д≥алогу остаточно було сформовано
п≥сл¤ набутт¤ чинност≥ вищезгаданоњ ”годи про партнерство ≥ сп≥вроб≥тництво
(1.3.1998).
ѕриклад: ѕ≥д час в≥зиту украњнськоњ делегац≥њ до Ѕрюселю м≥н≥стр
закордонних справ ѕортугал≥њ (що головувала в ™—) висловив думку
про те, що ”года про партнерство ≥ сп≥вроб≥тництво може перерости
у асоц≥йоване членство у раз≥ належного виконанн¤ ”крањною своњх
м≥жнародних зобовТ¤зань.
“акий двосторонн≥й Уобм≥н думкамиФ, ¤кий в≥дбуваЇтьс¤ п≥д час зазначених
в≥зит≥в, можна ч≥тко в≥днести до м≥жнародних контакт≥в. онтакт
Ц найб≥льш активна форма взаЇмод≥њ м≥ж ™— ≥ ”крањною, вони в≥дбуваютьс¤
достатньо часто. ÷е мабуть Їдина форма мв, ¤ка реал≥зуЇтьс¤† м≥ж
даними субТЇктами в повн≥й м≥р≥.
|
ћожна припустити, що ц¤ форма взаЇмод≥њ буде тривалою
|
—товоренн¤, д≥¤льн≥сть ћ≥жв≥домчоњ координац≥йноњ ради;
—творенн¤ Ќац≥онального агенства з питань розвитку та Ївропейськоњ
≥нтеграц≥њ
|
ћ≥жнародн≥ д≥њ
|
ћ≥жв≥домча координац≥йна рада координуЇ пристосуванн¤ украњнського
законодавства до вимог ™—; в≥дпов≥дно до њњ р≥шень прот¤гом 2000
року розроблено 50 проетк≥в закон≥в ”крањни та ѕостанов ур¤ду з
урахуванн¤м основних положень законодавства ™—;
Ќац≥ональне агентство було спец≥альною ур¤довою орган≥зац≥Їю, ¤ке
мало координувати ≥нтеграц≥ю до ™—. ” звТ¤зку ≥з загальною реорган≥зац≥Їю
ур¤дового апарату сьогодн≥ не функц≥онуЇ.
|
ƒ≥¤льн≥сть оординац≥йноњ ради, незалежно в≥д стану в≥дносин з
™—, Ї перспективною, оск≥льки спри¤Ї модерн≥зац≥њ украњнського законодавства
|
¬≥дносини у сфер≥ експортно-≥мпортних операц≥й,
|
ћ≥жнародна залежн≥сть
|
” 2000 роц≥ ™— встановило квоти на украњнський експорт вироб≥в
≥з стал≥ (близько 250 тис. тонн). ”крањна одержала також доступ
на ринок с≥льськогосподарськоњ продукц≥њ, текстилю та од¤гу, проте
з обмеженн¤ми щодо обс¤гу та номенклатури. –еально украњнський експорт
також обмежуЇтьс¤ широким застосуванн¤м антидемп≥нгових процедур.
¬ ц≥лому однак тенденц≥њ позитивн≥: експорт ”крањни зб≥льшивс¤ у
1,5 раз≥в, а ≥мпорт з ™— Ц на 25%. ћожлив≥сть ™— значно впливати
на економ≥чну пол≥тику ”крањни повТ¤зана ≥з сильною залежн≥стю ”крањни
в≥д ≥ноземних ≥нвестиц≥й.
|
” майбутньому залежн≥сть очевидно буде посилюватись.
|
¬≥дносини у сфер≥ м≥жнародних консультац≥й
|
ћ≥жнародне сп≥лкуванн¤
|
—ер≥¤ консультац≥й на експертному р≥вн≥ з питань роззброЇнн¤, експорту
звичайних озброЇнь, загальноњ безпеки, нерозповсюдженн¤ озброЇнь,
проблематики ќЅ—™;
ѕроведенн¤ заход≥в з пол≥тичного д≥алогу ”крањна-“р≥йка ™— на р≥зних
р≥вн¤х Ц в≥д найвищого до середнього;
”часть представник≥в ”крањни у конференц≥њ з питань наркотичних
речовин у ™вроп≥ (лютий 2000)
|
≤нтенсивн≥сть сп≥лкуванн¤ сильно залежить в≥д загального стану
насамперед пол≥тичних в≥дносин. Ќа сьогодн≥ можна говорити про його
пожвавленн¤ у майбутньому.
|
ёл≥¤ ќстромогильська, ≤рина ѕечена, ќлена ѕол¤кова, ≤рина —товбчата,
ќльга “роф≥мова, ост¤нтин учеренко