ѕроблемам зовн≥шньоњ пол≥тики в передвиборних програмах парт≥й ≥ блок≥в,
¤к правило, прид≥л¤Їтьс¤ менше уваги, н≥ж внутр≥шн≥м соц≥ально-економ≥чним
проблемам.
ѕроте, ¤к св≥дчить соцопитуванн¤, проведене ÷ентром –азумкова в лютому
ц.р., дл¤ б≥льшост≥ громад¤н (65,7%) зовн≥шньопол≥тичн≥ ор≥Їнтац≥њ парт≥й
≥ блок≥в матимуть певне значенн¤ при голосуванн≥ 31 березн¤, зокрема дл¤
19,4% Ч визначальне. “обто зовн≥шн¤ пол≥тика не залишитьс¤ Ђза кадромї.
” свою чергу, анал≥з зовн≥шньопол≥тичних позиц≥й парт≥й ≥ блок≥в дозвол¤Ї
хоча б приблизно визначити загальну картину пр≥оритет≥в нового складу
парламенту, спрогнозувати можлив≥ корективи зовн≥шньопол≥тичного курсу
”крањни, оск≥льки, в≥дпов≥дно до онституц≥њ, основи зовн≥шньоњ пол≥тики
крањни визначаЇ ¬ерховна –ада.
“ож експерти ÷ентру –азумкова в рамках спец≥ального проекту з висв≥тленн¤
парламентських вибор≥в, проанал≥зували довгостроков≥ парт≥йн≥ програми,
передвиборн≥ платформи парт≥й ≥ блок≥в, провели анкетуванн¤ л≥дер≥в р¤ду
пров≥дних пол≥тичних структур, а також на основ≥ результат≥в спец≥ально
проведеного всеукрањнського соц≥олог≥чного опитуванн¤ зТ¤сували зовн≥шньопол≥тичн≥
пр≥оритети населенн¤. ћатер≥али ÷ентру було узагальнено в часопис≥ ЂЌац≥ональна
безпека ≥ оборонаї (є2, 2002) й подано дл¤ обговоренн¤ на Ђкруглому стол≥ї
Ђ¬ибори 2002: зовн≥шньопол≥тичн≥ ор≥Їнтири пол≥тичних парт≥й ≥ блок≥вї,
що в≥дбувс¤ 6 березн¤ за спри¤нн¤ ћ≥жнародного фонду Ђ¬≥дродженн¤ї.
ƒебати на Ђкруглому стол≥ї за участю представник≥в семи пров≥дних парт≥й
≥ блок≥в, авторитетних експерт≥в, ≥ноземних спостер≥гач≥в ≥ журнал≥ст≥в,
за вс≥Їњ гостроти й часом р≥зкост≥ оц≥нок, продемонстрували зб≥г позиц≥й
у низц≥ важливих проблем зовн≥шньоњ пол≥тики.
”загальнен≥ матер≥али тематичного випуску часопису та Ђкруглого столуї
покладено в основу ц≥Їњ статт≥.
ƒобрими нам≥рами вимощено шл¤х у парламент
јнал≥з парт≥йних програм ≥ передвиборних платформ св≥дчить, що практично
вс≥ учасники парламентських вибор≥в п≥дтримують ≥нтеграц≥ю ”крањни в Ївропейське
та св≥тове сп≥втовариство, затвердженн¤ њњ ¤к суверенноњ незалежноњ держави,
р≥вноправного субТЇкта м≥жнародних в≥дносин. ƒл¤ цього потр≥бно виконати
триЇдине завданн¤: а) забезпечити ч≥тк≥сть, посл≥довн≥сть ≥ д≥Їв≥сть зовн≥шньоњ
пол≥тики; б) зм≥цнити безпеку ”крањни; в) забезпечити њњ ≥нтереси в сфер≥
м≥жнародних економ≥чних в≥дносин.
” свою чергу, ус≥ парт≥њ (незалежно в≥д пол≥тичноњ ор≥Їнтац≥њ) п≥двалинами
украњнськоњ зовн≥шньоњ пол≥тики декларують: мирне сп≥в≥снуванн¤, недоторканн≥сть
кордон≥в, в≥дсутн≥сть (неприпустим≥сть) територ≥альних претенз≥й, виконанн¤
норм м≥жнародного права, невтручанн¤ у внутр≥шн≥ справи, взаЇмовиг≥дне
сп≥вроб≥тництво та врегулюванн¤ конфл≥кт≥в несиловим шл¤хом. √оловним
принципом зовн≥шньоњ пол≥тики парт≥њ вважають пр≥оритет нац≥ональних ≥нтерес≥в.
(”т≥м, зрозум≥ло, що нац≥ональн≥ ≥нтереси парт≥њ тлумачать по-р≥зному,
виход¤чи з декларованих ≥деолог≥чних концепц≥й).
—кладн≥ша ситуац≥¤ з конкретними зовн≥шньопол≥тичними установками. ѕор≥вн¤нн¤
довгострокових програм парт≥й ≥з передвиборними платформами блок≥в, до
складу ¤ких вони вв≥йшли, даЇ вельми ц≥кав≥ результати.
ѕопри всю обмежен≥сть обс¤гу та зрозум≥лу ор≥Їнтац≥ю на внутр≥шню проблематику,
зовн≥шньопол≥тичн≥ установки в передвиборних програмах блок≥в Ч результат
непростого компром≥су. ¬насл≥док цього пом≥тно втрачаЇтьс¤ конкретика,
або загалом зовн≥шньопол≥тичний блок вилучаЇтьс¤ з документа. (Ќаприклад,
ƒемократична парт≥¤ ”крањни ¤вно ор≥ЇнтуЇтьс¤ на зах≥дний напр¤м сп≥вроб≥тництва,
а парт≥¤ Ђƒемократичний союзї Ч за багатовекторн≥сть. “ож у платформ≥
блоку учасники передвиборного обТЇднанн¤ обмежуютьс¤ формулою про п≥дпор¤дкуванн¤
зовн≥шньоњ пол≥тики ≥нтересам народу. јбо, прим≥ром, у блоц≥ Ђ«а ™дину
”крањну!ї ≥з пТ¤ти парт≥й-учасниць одна виступаЇ за принцип багатовекторност≥,
≥нша ч≥тко не визначаЇ свою позиц≥ю в координатах Ђ«ах≥дЧ—х≥дї, ≥нш≥ три
Ч за Ївропейський вектор сп≥вроб≥тництва. р≥м того, одна з парт≥й блоку
п≥дтримуЇ позаблоковий статус ”крањни, тод≥ ¤к дв≥ ≥нш≥ Ч ор≥Їнтуютьс¤
на сп≥вроб≥тництво з Ќј“ќ. ” результат≥, у сп≥льн≥й передвиборн≥й платформ≥
Ч ≥ Ївропейська ≥нтеграц≥¤, ≥ зм≥цненн¤ звТ¤зк≥в з —Ќƒ, ≥ з –ос≥Їю. ”
свою чергу, у виборчу платформу блоку ЂЌаша ”крањнаї не вв≥йшли Ђпол≥тично
чутлив≥ї вимоги виходу ”крањни з≥ складу —Ќƒ, що м≥ст¤тьс¤ в програмах
чотирьох ≥з дес¤ти парт≥й-учасниць).
≤нша причина Ђун≥версал≥зац≥њї зовн≥шньопол≥тичних установок у передвиборних
платформах Ч суттЇв≥ рег≥ональн≥ розб≥жност≥ в геопол≥тичних ор≥Їнтац≥¤х
населенн¤. (ѕрим≥ром, за даними лютневого соцопитуванн¤ ÷ентру –азумкова
(опитано 2012 респондент≥в в≥ком в≥д 18 рок≥в у вс≥х рег≥онах ”крањни)
Ч 56% респондент≥в у зах≥дних област¤х ”крањни в≥ддають перевагу контактам
≥з крањнами ™—, а в сх≥дних област¤х 45,1% опитаних визначають пр≥оритетом
сп≥вроб≥тництво з –‘. јбо Ч у «ах≥дному рег≥он≥ нараховуЇтьс¤ лише 18,4%
прихильник≥в входженн¤ ”крањни в —оюз –ос≥њ та Ѕ≥лорус≥ (50,3% проти),
тод≥ ¤к на —ход≥ крањни частка приб≥чник≥в вступу ”крањни в —оюз с¤гаЇ
62,2% опитаних).
” результат≥ виборець одержуЇ усереднений вар≥ант добрих нам≥р≥в, за
¤ким досить важко судити про зовн≥шньопол≥тичн≥ позиц≥њ виборчих обТЇднань.
ƒл¤ уточненн¤ цих позиц≥й експерти ÷ентру –азумкова провели анкетуванн¤
л≥дер≥в р¤ду пров≥дних пол≥тичних структур, окрем≥ результати ¤кого подано
в таблиц≥ Ђ«овн≥шн¤ пол≥тика ”крањни: питанн¤ й в≥дпов≥д≥ї.
„и буде перегл¤нуто Ђосновн≥ напр¤ми зовн≥шньоњ пол≥тики
”крањниї?
—уд¤чи з≥ спр¤мованост≥ передвиборних програм, позиц≥й л≥дер≥в парт≥й
≥ блок≥в, наведених у таблиц≥ й озвучених на Ђкруглому стол≥ї, можна припустити,
що майбутн≥й склад парламенту вживе низку заход≥в щодо посиленн¤ впливу
на проведенн¤ украњнськоњ зовн≥шньоњ пол≥тики. Ћ≥дери парт≥й ≥ блок≥в
критично оц≥нюють (¤к середн≥й ≥ низький) нин≥шн≥й р≥вень впливу парламенту
на формуванн¤ й реал≥зац≥ю зовн≥шньоњ пол≥тики ”крањни. Ќа њхню думку,
цей вплив парламенту необх≥дно посилити дл¤ дос¤гненн¤ балансу в трикутнику
Ђѕрезидент Ч ¬ерховна –ада Ч аб≥нет м≥н≥стр≥вї. ќчевидно, п≥двищенн¤
рол≥ парламенту буде можливим за умови створенн¤ сталоњ б≥льшост≥ з ч≥тко
визначеними позиц≥¤ми, спр¤мованими на п≥двищенн¤ ефективност≥ зовн≥шньоњ
пол≥тики ”крањни. (¬ельми знаменно, що п≥д час дискус≥њ на Ђкруглому стол≥ї
л≥дер блоку ƒемократична парт≥¤ ”крањни Ч парт≥¤ Ђƒемократичний союзї
¬.√орбул≥н в≥дзначив, що озвучен≥ позиц≥њ л≥дер≥в парт≥й ≥ блок≥в ц≥лком
допускають консенсус, ¤кий може стати фундаментом дл¤ формуванн¤ б≥льшост≥
в майбутньому парламент≥).
” свою чергу, анал≥з нам≥р≥в пол≥тичних структур розвивати р≥зн≥ форми
м≥жнародного сп≥вроб≥тництва, модерн≥зувати механ≥зми реал≥зац≥њ зовн≥шньоњ
пол≥тики, викладен≥ в довгострокових парт≥йних програмах ≥ почасти Ч у
передвиборних платформах, даЇ п≥дстави припускати можлив≥сть перегл¤ду
новим парламентом чинних Ђќсновних напр¤м≥в зовн≥шньоњ пол≥тики ”крањниї.
Ќайч≥тк≥ше цю позиц≥ю визначено у в≥дпов≥д¤х л≥дер≥в парт≥й ≥ блок≥в на
запитанн¤ анкети ÷ентру –азумкова (див. таблицю). ќчевидно, б≥льш≥сть
парт≥й ≥ блок≥в вважають необх≥дним ухваленн¤ нового документа Ч вони
вже п≥дготували (або готують) в≥дпов≥дн≥ законопроекти. “≥льки ѕ«” та
обТЇднанн¤ Ђ∆≥нки за майбутнЇї пропонують обмежитис¤ внесенн¤м зм≥н у
чинний документ.
—правд≥, затверджен≥ ¬ерховною –адою 2 липн¤ 1993 р. Ђќсновн≥ напр¤ми
зовн≥шньоњ пол≥тики ”крањниї уже багато в чому не в≥дпов≥дають сучасним
реал≥¤м. ѕо-перше, в≥дбулис¤ серйозн≥ зм≥ни у св≥т≥ й у сус≥дн≥х крањнах.
–озширюЇтьс¤ ™—, ѕольща, ”горщина, „ех≥¤ стали членами Ќј“ќ, створено
—оюз –ос≥њ та Ѕ≥лорус≥, ™врјз≈—. ¬иникли нов≥ виклики й загрози, на ¤к≥
св≥товому сп≥втовариству, зокрема й ”крањн≥, потр≥бно шукати адекватн≥
в≥дпов≥д≥. ” свою чергу, за минул≥ в≥с≥м ≥з гаком рок≥в зм≥нилас¤ й сама
”крањна. ѕо-друге, р¤д актуальних на той час завдань виконано Ч ”крањна
позбулас¤ ¤дерноњ зброњ, п≥дписала широкомасштабн≥ договори з сус≥дн≥ми
крањнам, угоду з ™—, стала членом –ади ™вропи тощо.
«овн≥шньопол≥тичн≥ пр≥оритети: у ™вропу з –ос≥Їю? јбо
крок на «ах≥д, крок на —х≥д
« таблиц≥ видно, що пр≥оритети визначаютьс¤ переважно в координатах Ђкрањни
™— Ч –ос≥¤ї. „≥тко визначили пр≥оритетними в≥дносини з крањнами ™— Ѕлок
ёл≥њ “имошенко й ѕ«”. ѕ” Ч в≥дносини з –ос≥Їю. (”т≥м, ¤к за¤вив на Ђкруглому
стол≥ї представник ѕ” ™.ћармазов, комун≥сти аж н≥¤к не проти Ївро≥нтеграц≥њ,
але ”крањна до цього поки що не готова Ч потр≥бно зм≥цнювати нац≥ональну
економ≥ку). Ѕлок ЂЌаша ”крањнаї дотримуЇтьс¤ оф≥ц≥йноњ тр≥ади основних
напр¤м≥в зовн≥шньоњ пол≥тики: ™—-–‘-—Ўј. (”точнюючи позиц≥њ блоку, Ѕ.“арасюк
п≥д час дискус≥њ на Ђкруглому стол≥ї серед пр≥оритетних напр¤м≥в у рамках
двостороннього сп≥вроб≥тництва назвав ѕольщу, –ос≥ю, Ќ≥меччину ≥ —Ўј).
Ѕлок Ђ«а ™дину ”крањну!ї й —ѕ” вважають однаково пр≥оритетн≥ в≥дносини
з крањнами ™— ≥ з –ос≥Їю. ѕричому свою позиц≥ю блок Ђ«а ™дину ”крањну!ї
доповнюЇ гаслом: Ђ«а Їдину ”крањну в Їдин≥й ™вроп≥, ¤ка включаЇ ≥ –ос≥юї.
ќбТЇднанн¤ Ђ∆≥нки за майбутнЇї дотримуютьс¤ принципу багатовекторност≥,
вт≥м в≥дзначаючи в першу чергу контакти з крањнами ™—, сус≥дн≥ми крањнами,
насамперед –‘.
” свою чергу, представл¤ючи на Ђкруглому стол≥ї позиц≥њ —ƒѕ”(о), ќ.ћустаф≥н
в≥дзначив, що головний партнер дл¤ ”крањни Ч ™—, але й контакти з –ос≥Їю
вкрай важлив≥, ≥ ц≥ напр¤ми не можна вважати альтернативними. («аради
обТЇктивност≥ необх≥дно в≥дзначити, що анал≥з парт≥йних програм ≥ передвиборних
платформ, в≥дпов≥д≥ л≥дер≥в парт≥й ≥ блок≥в, наведен≥ нижче, не дають
п≥дстав дл¤ висновку про те, що в≥дносини з≥ —Ўј та крањнами —Ќƒ дл¤ учасник≥в
парламентських вибор≥в Ї другор¤дними й незначними).
ƒо реч≥, позиц≥њ парт≥й ≥ блок≥в ч≥тко кореспондуютьс¤ з зовн≥шньопол≥тичними
симпат≥¤ми населенн¤ ”крањни. «а даними соц≥олог≥чного опитуванн¤ ÷ентру
–азумкова, 31,6% населенн¤ вважаЇ пр≥оритетним напр¤мом зовн≥шньоњ пол≥тики
”крањни в≥дносини з –ос≥Їю, 31,4% Ч ≥з крањнами ™—, 20,6% Ч ≥з крањнами
—Ќƒ ≥ 4% Ч з≥ —Ўј.
ƒуже важливий той факт, що за певних розб≥жностей у визначенн≥ зовн≥шньопол≥тичних
пр≥оритет≥в, ус≥ пол≥тичн≥ структури в≥д л≥вих до правоцентрист≥в абсолютно
одностайно п≥дтримують вступ ”крањни в ™—. (¬одночас, на думку представника
ѕ«” —.ћоскв≥на, вступ у майбутньому в ™— сл≥д обгрунтувати в≥дпов≥дними
розрахунками. ј представник блоку ёл≥њ “имошенко —. ом≥саренко наголосив,
що дл¤ ”крањни приЇднанн¤ до ™— буде дуже складним завданн¤м).
ƒо реч≥, ≥ б≥льш≥сть населенн¤ ”крањни п≥дтримуЇ процес Ївро≥нтеграц≥њ.
«а результатами соц≥олог≥чного опитуванн¤ ÷ентру –азумкова, 57,6% респондент≥в
переконано, що ”крањн≥ необх≥дно вступити в ™—. (ѕротилежноњ думки дотримуЇтьс¤
16,2% опитаних, а 26,2% Ч вагалис¤ з в≥дпов≥ддю). ÷≥каво, що б≥льш≥сть
(60,4%) приб≥чник≥в вступу ”крањни в ™— вважаЇ, що це повинно в≥дбутис¤
прот¤гом найближчих пТ¤ти рок≥в. “обто в украњнському сусп≥льств≥ Ї значний
потенц≥ал п≥дтримки саме Ївропейського вектора зовн≥шньоњ пол≥тики. ѕроте
приваблив≥сть Ївро≥нтеграц≥њ в очах населенн¤ визначатиметьс¤, передус≥м,
матер≥альним ефектом сп≥вроб≥тництва з крањнами ™—.
“аким чином, можна спрогнозувати посиленн¤ проЇвропейських настроњв у
новому украњнському парламент≥. Ќа користь цього св≥дчить ≥ те, що б≥льш≥сть
пол≥тичних структур п≥дтримуЇ ≥дею створенн¤ в новому парламент≥ ом≥тету
з питань Ївропейськоњ ≥нтеграц≥њ (скептично до цього ставитьс¤ ѕ”, ≥
не визначилас¤ з позиц≥Їю —ѕ”).
—тосовно перспектив розвитку в≥дносин ≥з –ос≥Їю ≥ —Ўј, б≥льш≥сть л≥дер≥в
парт≥й ≥ блок≥в п≥дтримують поглибленн¤ сп≥вроб≥тництва з ними. ƒуже ц≥кавим
вигл¤даЇ пор≥вн¤нн¤ позиц≥й л≥дер≥в парт≥й ≥ блок≥в з оц≥нками населенн¤.
якщо необх≥дн≥сть поглибленн¤ сп≥вроб≥тництва з –ос≥Їю особливих сумн≥в≥в
у наших громад¤н не викликаЇ (Ђзаї Ч 62,5% опитаних, 23,4% влаштовуЇ нин≥шн≥й
р≥вень в≥дносин, ≥ 9,4% респондент≥в за зменшенн¤ сп≥вроб≥тництва), то
щодо —Ўј оц≥нки дуже суперечлив≥. ѕ≥дтримують поглибленн¤ сп≥вроб≥тництва
24,2% респондент≥в, 24,8% Ч вважають необх≥дним зменшувати сп≥вроб≥тництво,
а 39,6% опитаних влаштовуЇ нин≥шн≥й р≥вень контакт≥в з≥ —Ўј.
” свою чергу, б≥льш≥сть парт≥й ≥ блок≥в вважаЇ, що ”крањна повинна в≥д≥гравати
активн≥шу роль в —Ќƒ. (Ѕлок Ђ«а ™дину ”крањну!ї ≥ блок ёл≥њ “имошенко
влаштовуЇ нин≥шн≥й р≥вень активност≥ ”крањни в —п≥вдружност≥). ƒо реч≥,
55,1% населенн¤ в цьому питанн≥ п≥дтримуЇ позиц≥ю б≥льшост≥ парт≥й ≥ блок≥в,
вважаючи, що ”крањна повинна актив≥зувати свою участь у —п≥вдружност≥.
“а коли починаЇтьс¤ мова про сп≥вроб≥тництво з рег≥ональними структурами,
створеними на теренах —Ќƒ, картина оц≥нок л≥дер≥в парт≥й ≥ блок≥в ≥стотно
зм≥нюЇтьс¤. ѕо-перше, ус≥ пол≥тичн≥ структури (кр≥м ѕ” й —ѕ”, ¤ка утрималас¤
в≥д в≥дпов≥д≥) виступають проти вступу ”крањни в —оюз –ос≥њ та Ѕ≥лорус≥.
ѕо-друге, б≥льш≥сть парт≥й ≥ блок≥в не п≥дтримують приЇднанн¤ нашоњ крањни
до системи колективноњ безпеки —Ќƒ Ч “ашкентського договору. ( ѕ” Ч за
приЇднанн¤, а —ѕ” та обТЇднанн¤ Ђ∆≥нки за майбутнЇї утрималис¤ в≥д в≥дпов≥д≥).
ѕо-третЇ, ≥стотно в≥др≥зн¤ютьс¤ позиц≥њ парт≥й ≥ блок≥в щодо вступу в
™враз≥йське економ≥чне сп≥втовариство (™врјз≈—) Ч з таблиц≥ видно, що
чотири парт≥њ та блоки проти вступу, три Ч за. ѕо-четверте, б≥льш≥сть
пол≥тичних структур (кр≥м ѕ”) п≥дтримують поглибленн¤ контакт≥в у рамках
√””јћ.
ќц≥нки населенн¤ дещо в≥др≥зн¤ютьс¤ в≥д позиц≥й л≥дер≥в пол≥тичних структур.
ѕриЇднанн¤ ”крањни до “ашкентського договору (Ђзаї Ч 15,2%, Ђпротиї Ч
40,7%, утрималис¤ Ч 44,1%), вступ в ™врјз≈— (Ђзаї Ч 31%, Ђпротиї Ч 20,6%,
утрималис¤ Ч 48,4%) ≥ актив≥зац≥¤ сп≥вроб≥тництва в √””јћ (Ђзаї Ч 25,8%,
Ђпротиї Ч 23, 4%, утрималис¤ Ч 50,8%), очевидно, не викликають у наших
громад¤н пом≥тного ентуз≥азму. ” свою чергу, значна частина респондент≥в
(45,2%) п≥дтримують приЇднанн¤ ”крањни до —оюзу –ос≥њ та Ѕ≥лорус≥.
ќчевидно, можна спрогнозувати дуже стриману та прагматичну позиц≥ю новоњ
¬ерховноњ –ади щодо рег≥ональних структур, створених на простор≥ —Ќƒ.
(ѕринаймн≥ видаЇтьс¤ малоймов≥рним в≥дтворенн¤ в будь-¤кому вигл¤д≥ кризовоњ
ситуац≥њ трир≥чноњ давнини навколо вступу ”крањни в ћ≥жпарламентську асамблею
—Ќƒ).
ƒуже красномовним Ї те, що проблема вступу ”крањни в Ќј“ќ п≥д час дискус≥њ
на Ђкруглому стол≥ї аж н≥¤к не викликала р≥зкого протисто¤нн¤ м≥ж представниками
л≥вих ≥ правих пол≥тичних структур. Ѕ≥льш≥сть парт≥й ≥ блок≥в (за вин¤тком
ѕ” й ѕ«”) загалом позитивно ставл¤тьс¤ до перспективи (нехай ≥ далекоњ)
вступу ”крањни в Ќј“ќ. «наменно, що не виключаЇ таку перспективу й —ѕ”,
правда з застереженн¤м, Ч Ђколи й Ќј“ќ буде новим елементом системи безпекиї.
ћожна припустити, що питанн¤ про позаблоковий статус ”крањни ви¤витьс¤
на пор¤дку денному нового парламенту. Ќа такий висновок навод¤ть ¤к результати
минулого Ђкруглого столуї й результати анкетуванн¤ л≥дер≥в пров≥дних пол≥тичних
структур, так ≥ те, що позаблоковий статус ”крањни п≥дтримують лише с≥м
≥з 26 парт≥й, що беруть участь у виборах.
” цьому контекст≥ сл≥д в≥дзначити, що останн≥м часом окреслилис¤ певн≥
позитивн≥ зм≥ни у ставленн≥ населенн¤ ”крањни до проблеми сп≥вроб≥тництва
з ѕ≥вн≥чноатлантичним аль¤нсом. (ЌагадаЇмо, що ще у серпн≥ минулого року,
за результатами проведеного центром –азумкова соцопитуванн¤, 48,1% громад¤н
вважали Ќј“ќ агресивним в≥йськовим блоком, а 50,2% Ч виступали категорично
проти розширенн¤ јль¤нсу на —х≥д). ќпосередкованим п≥дтвердженн¤м де¤ких
позитивних зм≥н можуть служити результати лютневого (2002 р.) опитуванн¤
÷ентру –азумкова, за ¤кими 14,4% наших громад¤н вважають, що ”крањна повинна
вступити в Ќј“ќ, 36,3% Ч не виключають таку можлив≥сть, хоча й у в≥ддаленому
майбутньому. ” свою чергу, 30,5% опитаних переконан≥, що ”крањна не повинна
вступати в јль¤нс за жодних умов, а 18,8% Ч вагалис¤ з в≥дпов≥ддю.
„ого можна чекати в≥д майбутнього парламенту?
«агалом, анал≥з позиц≥й парт≥йних програм, передвиборних платформ парт≥й
≥ блок≥в, результати анкетуванн¤ л≥дер≥в пров≥дних пол≥тичних структур,
а також результати Ђкруглого столуї дають п≥дстави дл¤ певних прогнозних
оц≥нок.
ѕо-перше, здаЇтьс¤ очевидним, що новообраний парламент спробуЇ п≥двищити
св≥й вплив на формуванн¤ й реал≥зац≥ю зовн≥шньоњ пол≥тики в Ђтрикутникуї
ѕрезидент Ч ¬ерховна –ада Ч аб≥нет м≥н≥стр≥в. ”т≥м, це вигл¤даЇ ≥мов≥рним
за умови створенн¤ сталоњ б≥льшост≥ з ч≥тко визначеними позиц≥¤ми, зор≥Їнтованими
на п≥двищенн¤ ефективност≥ зовн≥шньоњ пол≥тики, зокрема њњ подальшоњ економ≥зац≥њ,
на чому, до реч≥, напол¤гають ус≥ учасники виборчоњ кампан≥њ.
ѕо-друге, ≥з високою ≥мов≥рн≥стю можна прогнозувати, що парламент ≥н≥ц≥юЇ
перегл¤д Ђќсновних напр¤м≥в зовн≥шньоњ пол≥тики ”крањниї ≥, можливо, на
ос≥нн≥й сес≥њ ухвалить новий документ. ќчевидно, у ньому напр¤м Ївропейськоњ
≥нтеграц≥њ буде ч≥тко закр≥плено ¤к пр≥оритетний. ѕосиленн¤ проЇвропейських
настроњв серед нового депутатського корпусу (зокрема створенн¤ в≥дпов≥дного
проф≥льного ком≥тету) Ч момент важливий, враховуючи, що саме цьому складу
¬ерховноњ –ади доведетьс¤ прот¤гом наступних чотирьох рок≥в виконувати
важлив≥ завданн¤ п≥дготовки ”крањни до вступу в ™—.
ѕо-третЇ, Ї п≥дстави припускати, що новий парламент п≥дн≥ме питанн¤ про
позаблоковий статус ”крањни, що зробить можливим њњ входженн¤ в майбутньому
в Ќј“ќ.
ѕо-четверте, хоча певне протисто¤нн¤ м≥ж Ђпрозах≥днимиї правими та Ђпророс≥йськимиї
л≥вими в новому парламент≥ збережетьс¤, радикальн≥ кроки (прим≥ром, вих≥д
”крањни з —Ќƒ чи, навпаки, приЇднанн¤ до —оюзу –ос≥њ та Ѕ≥лорус≥) навр¤д
чи матимуть п≥дтримку б≥льшост≥ депутатського корпусу. ќчевидно, позиц≥¤
¬ерховноњ –ади стосовно рег≥ональних структур на теренах —п≥вдружност≥
буде досить стриманою та прагматичною. «усилл¤ депутат≥в буде спр¤мовано
на розширенн¤ участ≥ ”крањни в пров≥дних м≥жнародних орган≥зац≥¤х, на
розвиток двостороннього сп≥вроб≥тництва, зокрема з сус≥дн≥ми крањнами.
|