¬и знаходитесь на стор≥нц≥ наукового проекту "”крањна на злам≥
час≥в", що проводивс¤ на баз≥ ≤нституту м≥жнародних в≥дносин
ињвського ”н≥верситету з метою наукового досл≥дженн¤ ¤вищ, що впливали
х≥д зовн≥шньоњ пол≥тики ”крањни прот¤гом 10 м≥с¤ц≥в. ѕоштовхом дл¤
створенн¤ проекту стали под≥њ 11 вересн¤, за ≥рон≥Їю за день до
цього нам прочитали вступну лекц≥ю до курсу “еор≥¤ м≥жнародних в≥дносин.
Ѕезумовно робота була важкою ≥ складною у реал≥зац≥њ. «адум≥в було
багато, що абсолютно не дивно дл¤ студент≥в початкових курс≥в: ще
не обпечених жорсткими реал≥¤ми правовоњ та пол≥тичноњ культури
нашоњ крањни але разом ≥з тим вже достатньо досв≥дчених, аби творити
щось в≥дм≥нне в≥д "реферат≥в на тему...". ƒещо вийшло,
дещо н≥, однак безумовно, щось лишилос¤ у розумах тих, хто у супроводженн≥
кави, м≥с¤ц¤ та з≥рок творив матер≥али, розм≥щен≥ тут.
Ѕудь-¤ка наука, що стосуЇтьс¤ м≥жнародних в≥дносин, а тим б≥льше
теор≥¤ цього ¤вища Ї р≥ччю дуже небезпечною. ¬она зат¤гуЇ бажанн¤м
знайти рац≥ональн≥ закони, системи, актор≥в ≥ суб'Їкт≥в все
п≥дпор¤дкувати та по¤снити. ѕородженн¤ гонки озброЇнь, “ћ¬ роками
була сферою роботи людей, що м≥р¤ли "коеф≥ц≥енти ефективност≥"
людськими житт¤ми, а ¤дерну зброю вид≥л¤ли ¤к "ефективний механ≥зм
еволюц≥њ св≥товоњ системи". √рошей не шкодували, адже справа
йшла про ≥деолог≥чну перевагу, боротьбу "л≥гва св≥тового ≥мпер≥ал≥зму"
≥з "≥мпер≥Їю зла". “еоретики м≥жнародних в≥дносин, до-реч≥,
ще б≥льше постраждали в≥д розвалу берл≥нського муру н≥ж в≥йськов≥:
грошей стали давати менше, в≥д “ћ¬ вимагають практичност≥ та реального
резульату.
” Ўтатах останн≥м часом в≥дбуваЇтьс¤ повальне закритт¤ центр≥в
досл≥дженн¤ м≥жнародних в≥дносин, а також нел≥кв≥дних наукових проект≥в.
“≥ що вижили, а це переважно контори з≥ св≥товим ≥м'¤м на зразок
ћ≥жнародного центру стратег≥чних досл≥джень або —токгольмського
центру досл≥дженн¤ проблем миру, працюють над замовленн¤ми ќќЌ,
Ќј“ќ, ћ¬‘ та ≥нших потужних м≥жнародних орган≥зац≥й. ¬ колишньому
—оюз≥ ус≥ "≥деологи" переключилис¤ на передвиборч≥ кампан≥њ,
"роки дружби м≥ж братн≥ми народами" та под≥бн≥ реч≥.
” ™вропейських та ѕ≥вн≥чно-американських навчальних закладах ставленн¤
до теор≥њ м≥жнародних в≥дносин сьогодн≥ досить скептичне. If you
are so clever, than show me your money, каже базовий принцип сучасного
кап≥тал≥зму. ќднак на кожну старуху знайдетьс¤ проруха сит≥ та
забезпечен≥ молод≥ люди виход¤ть на вулиц≥ ≥з закликами р¤тувати
кит≥в, антиглобал≥зуватис¤ та вт≥лювати у житт¤ запов≥д≥ ƒалай Ћами.
ћабуть њм щось болить, а що тод≥ робити студентам крањни, де глобал≥зац≥њ
протисто¤ть досить локальн≥ питанн¤: ¤к поњсти та де б поспати?
—кор≥ш за все, вир≥шенн¤ наших проблем пол¤гаЇ зовс≥м не у науц≥
м≥жнародних в≥дносин, але щось п≥дказуЇ, що за великою к≥льк≥стю
нец≥кавого та одноденного, “ћ¬ м≥стить глибш≥ реч≥, те що змушуЇ
людину замислитис¤ над тим куди ми ≥демо ≥ ¤к допомогти обрати в≥рний
шл¤х..
|